Het vinden van goede vrachtwagenchauffeurs blijft een grote uitdaging voor Xwift. Het Oost-Vlaamse transportbedrijf zocht naar een manier om snel nieuwe werknemers te vinden én ze te houden. De transporteur bedacht het plan om zijn chauffeurs te belonen met een bedrijfswagen, op voorwaarde dat ze inspanningen leveren om zuiniger en veiliger te rijden. Door alle rijstijlparameters in rekening te brengen, kan Xwift meten hoe veilig en zuinig hun chauffeur rijden. Daarnaast ontwikkelde Xwift een ingenieus puntensysteem en koppelde hier een bonussysteem aan. Dit werd via formules door Ventigrate geïntegreerd in een SharePoint omgeving.
“We groeien heel snel, maar vinden niet snel genoeg nieuwe chauffeurs”, zegt zaakvoeder Pieter Denys. “We moesten daar iets op vinden, dus hebben we een oplossing uitgedokterd. We belonen onze truckers met een bedrijfswagen, maar daar hangen natuurlijk enkele voorwaarden aan vast. Om ons idee ook effectief te lanceren, hadden we hulp nodig van buitenaf en zijn we redelijk snel bij Ventigrate gaan aankloppen. De IT-integrator heeft een platform uitgebouwd waarop alle rijstijlgegevens van onze chauffeurs te raadplegen zijn.”
Het rijgedrag van alle chauffeurs bij Xwift wordt vandaag bijgehouden. Pieter Denys: “De gegevens die we genereren via het CAN-bussysteem in de voertuigen worden gemonitord. Ventigrate heeft ervoor gezorgd dat al die gegevens in de Microsoft Azure cloud staan. Onze IT-partner gebruikt die data om een module op te bouwen waarin alle gegevens worden verwerkt. Verschillende Azure WebJobs communiceren met de Ecodrive-apparaten en Ventigrate ontwikkelde de formules die de Ecodrivescore van elke chauffeur berekenen.” Op die manier is de transportfirma in staat om voor elke chauffeur verschillende parameters te berekenen. Een eerste parameter is het aantal noodstops, waarbij de remdruk wordt gemeten. Ook het schakelen, de vrijloop en het stationair draaien van het voertuig worden mee in rekening gebracht. De formules die Ventigrate heeft ontwikkeld, berekenen zo de Ecodrive-score van elke chauffeur. Zo wil Xwift het brandstofverbruik met 9% terugdringen en het aantal ongevallen met 33% laten dalen.
Xwift wilde ook de persoonlijke gegevens van het rijgedrag van zijn chauffeurs op een duidelijke manier raadpleegbaar maken. “Ventigrate heeft daarvoor een portaal gebouwd in SharePoint, waarop elke chauffeur met een persoonlijke login kan opvolgen hoe ver hij staat ten opzichte van zijn collega’s”, zegt Pieter Denys. “Via het SharePoint-platform kunnen we ook zelf de chauffeurs opvolgen en kan onze HR-afdeling en de verzekeringsmaatschappij gegevens aanvullen. Ventigrate heeft er ook voor gezorgd dat we gemakkelijk zelf bepaalde parameters kunnen aanpassen en de stand van zaken goed kunnen opvolgen.
Vooraleer het project te starten, verkende Xwift de markt. Het bedrijf zocht vooral naar een partner die vertrouwd was met de SharePoint-technologie. “Al snel kwamen we bij Ventigrate uit en die keuze hebben we ons niet beklaagd. Onze partner had meteen begrepen waar we naartoe wilden. De experts zijn erin geslaagd om binnen de twee maanden het platform te bouwen dat we voor ogen hadden”, zegt Pieter Denys.
Ventigrate voerde eerst een analyse uit, waarna het in verschillende fases het systeem laag per laag heeft opgebouwd. Pieter Denys: ”Wij hadden zelf het idee, maar Ventigrate is er in een periode van slechts acht weken in geslaagd om dat idee te vertalen naar een concrete toepassing. Nog voor het platform in gebruik is, merken we nu al dat het brandstofverbruik onmiddellijk gedaald is met 4%, wat ons al 40.000 euro heeft bespaard. Dat komt omdat onze chauffeurs al gemotiveerd zijn door het bonussysteem op zich. Een mooi begin. De visualisatie via SharePoint zal ongetwijfeld helpen om onze doelstelling van 9% te bereiken.”