Elke organisatie bevat onnoemelijk veel informatie en kennis. Bedrijven die willen groeien, moeten op de juiste manier omgaan met die informatie. Om te voorkomen dat er belangrijke kennis verloren gaat of niet tot bij de juiste mensen komt, zoeken ze steeds vaker hun toevlucht in manieren om collega’s eenvoudiger te laten samenwerken. Ze gaan op zoek naar manieren om de bestaande kennis en expertise eenvoudig te delen onder collega’s. Zo komen ze terecht bij communicatieportalen, zoals een intranet bijvoorbeeld.
Wie snel een intranet wil opzetten, vindt in het uitgebreide aanbod aan softwareproducten op het web vast een eenvoudige tool. Wie een succesvol intranet wil, heeft iets meer nodig dan een DIY-softwarepakket. Zo berekende onderzoeks- en adviesbureau Gartner dat 40% van de bestaande intranetportalen niet genoeg gebruikt wordt om een positieve return on investment op te leveren. Tel daar de naar schatting 10 tot 15% van de intranetprojecten bij die helemaal niet afgewerkt worden, en je hebt al snel door dat je een doordachte aanpak nodig hebt.