Maandelijks en zelfs dagelijks worden er nieuwe features uitgebracht in cloud-platformen als Office 365 en Azure. Deze nieuwe features kunnen kleine aanpassingen en verbeteringen zijn aan bestaande componenten, maar het kan evengoed de lancering betekenen van compleet nieuwe componenten. Als Cloud Specialist bestaat mijn takenpakket uit het opvolgen van roadmaps, het evalueren en toepassen van de nieuwe mogelijkheden. Vereisten van een project zijn voor mij kansen om de nieuwe features toe te passen door middel van out-of-the-box mogelijkheden van het platform. Of door technische implementaties te bedenken die futureproof zijn en profiteren van de laatste nieuwe verbeteringen.
Ontdek een dag in het leven van een Cloud Specialist


06:30u
Het project waar ik aan werk bestaat uit verschillende webjobs die in Azure gehost worden en moeten worden overgezet naar een nieuwe O365 tenant. Voor elke webjob is het principe hetzelfde: er is een lijst in SharePoint Online waaraan items toegevoegd worden. Via een webhook subscription wordt er, na goedkeuring van het item, een Azure Function uitgevoerd die een entry aanmaakt in een Azure Queue. De webjob die continu runt, pikt deze entry op en verwerkt de wijzigingen in de lijst uit SharePoint door een stuk code uit te voeren. De verschillende webjobs doen bijvoorbeeld volgende zaken: Subsites aanmaken, Site collectie aanmaken, …

07:30u
Ik ga naar de broodjesbar beneden om een heerlijk broodje en een cappuccino te halen: ontbijt is belangrijk! Nadat ik even met andere vroege collega’s nog wat gepraat heb, gaan we terug aan het werk. Ik begin met het aanmaken en configureren van de nodige resource groepen en app services in Azure om de webjobs te kunnen hosten.

09:30u
Elke dag overloop ik met mijn manager de stand van zaken. Ik bespreek wat ik de dag voordien heb gedaan en geef een korte demo waneer ik een nieuw werkend stukje kan laten zien. Zo heeft hij ook een goed zicht op hoe het project vordert. Back to work!

09:30u
Na de meeting begin ik met het aanmaken van een storageaccount. Hierin maak ik een tabel waar de changetokens zullen worden opgeslagen als er in de lijst op SharePoint iets wijzigt. Ik maak notitie van de toegangssleutels want ik zal deze later nog nodig hebben. Nadat de app services klaar zijn, is het tijd voor de functie apps: de Azure Functions. Ik kan de code overnemen van de bestaande op de oude tenant maar moet wel zorgen dat ik de nieuwe juist configureer.

12:00u
Het hoogtepunt van de dag breekt aan: de middagpauze! Samen met de andere externe en interne collega’s wordt beslist waar we zullen eten. Na de lunch maken we een wandeling (als het niet regent) en praten we nog wat na over onze hobby’s. Op deze manier hebben we toch de nodige dagelijkse beweging.

13:00u
Na de middagpauze heb ik nog enkele vragen in verband met ontbrekende functionele accounts op de nieuwe tenant. Na een kort overleg met de interne collega die hiervoor kan zorgen is dit probleem ook van de baan.

13:30u
Van de helpdesk krijg ik te horen dat gebruikers hun aangevraagde site(s) niet aangemaakt worden: een probleem dat voorrang krijgt op de andere taken. Ik onderzoek het probleem en ontdek na heel wat zoeken dat de webhook niet meer geregistreerd staat op de lijst. Bijgevolg zal de hele flow niet getriggerd worden. Dankzij een handige Chrome – plugin is het probleem gelukkig snel opgelost.

14:00u
Nu alles geconfigureerd is in Azure, kan ik de code van de webjobs in Visual Studio klaarmaken om over te zetten naar de nieuwe tenant. Ik pas de config files aan met de nieuwe parameters: URL’s, functionele gebruikers, publish profile. Zo, alles is aangemaakt, geconfigureerd en gepublisht: tijd om te testen. Ik maak een item aan en zie dat er niets gebeurt, niet op SharePoint maar ook niet in Azure. Zowel in Visual Studio als in Azure kijk ik na of alles goed staat en dan merk ik op dat ik de toegangssleutels in de Azure Function niet gewijzigd heb naar die van de nieuwe Azure Storage. Na een nieuwe test werkt de webjob zoals het hoort. 1 down, 3 to go!

15:00u
Als je vroeg begint, mag je vroeg naar huis en nu dit deel af is kan ik blij naar huis: morgen kan ik de klant een nieuwe werkende demo tonen, maar nog belangrijker: thuis zit een klein mannetje vol ongeduld op zijn papa te wachten!