Overzicht activiteiten Office 365 Group
Een Office 365 Group bevat een groot aantal onderdelen die elk verschillende types van activiteiten bevatten. Denk maar aan mailconversaties, Teams-berichten, nieuwe Planner taken, gewijzigde documenten en pagina’s in SharePoint, …
In elk van deze onderdelen kan je een overzicht krijgen, alleen is dit overzicht telkens beperkt tot het specifieke onderdeel. Zo bevat het Office 365 portaal een overzicht van alle gewijzigde documenten waar je een connectie mee hebt en bevat het SharePointportaal een overzicht van bezochte en recente sites. Er is nergens een eenvoudig overzicht van alle activiteiten van een specifiek Office 365 Group. Dit probleem hebben we opgelost bij een klant door een webpart te ontwikkelen die we kunnen hergebruiken in zowel SharePoint als Microsoft Teams. Deze laatste bevat namelijk sinds kort ook de mogelijkheid om SharePoint Framework (SPFx) webparts uit te voeren in de Microsoft Teams omgeving.
Het ophalen van deze informatie gebeurt voor de Office 365 informatie aan de hand van één enkele endpoint; namelijk Microsoft Graph. Dit endpoint is enkele jaren geleden opgestart als idee om de verschillende technologieën en onderdelen van Office 365 samen te brengen op gebied van informatie-uitwisseling. Je kan er niet enkel informatie uitlezen maar ook informatie creëren, aanpassen en verwijderen. Denk hierbij aan gebruikers aanmaken, mails versturen, agenda items toevoegen, OneDrive bestanden aanmaken en delen, alsook inzichten verkrijgen over het ontdekken van documenten die mogelijks relevant zijn voor jou.

De webpart gaat met deze informatie aan de slag en toont een overzicht in verschillende tabs. Elke tab focust op een een bepaald onderdeel van je Office 365 Group. Hierbij is er telkens de mogelijkheid om het desbetreffende item (document, taak, mail..) of het bovenliggend object (bibliotheek, plan, mailbox…) te openen. Verder is ook mogelijk om te filteren op de eigen items binnen de Office 365 Group of op alle items van de Office 365 Group.

Tot slot is de webpart ook modulair opgebouwd zodat we eenvoudig externe systemen kunnen raadplegen om externe informatie te tonen in extra tabs. Hierdoor kan je de integratie nog verder doortrekken en nog meer productiviteit uit je Office 365 Group halen.
- Posted by Yannick Borghmans
- On 15 april 2019